Gaasperdammertunnel

Gaasperdammertunnel, 2010

De transformatie van snelweg op een dijk naar snelweg in een tunnel voor 2020 biedt mogelijkheden voor gebiedsontwikkeling langs en op de tunnel. De tunnel is een lange betonnen doos van ca. 75 meter breed, 2.500 meter lang en 6 meter hoog.  De tunnel wordt ingepakt in een groene dijk. Op de betonnen doos komt een aardelaag van minimaal 1 meter waarop groen en bomen kunnen worden geplant. De gebiedsontwikkeling is de toekomstige occupatielaag. Uitgangspunt bij de inpassing is om zoveel mogelijk vrijheid voor verschillende scenario’s van de occupatielaag te realiseren.

Oostkop als toegangspoort van de stad

Voor de aansluiting van de snelweg op de Oostkop is door mij een variant ingebracht die RWS heeft overgenomen. Essentie van die  oplossing is het comprimeren van 2 T-kruisingen naar 1 volwaardige kruising en de oriëntatie van de  aansluiting op het metrostation Gaasperplas. Deze variant zet de Oostkop meer grootstedelijk op de kaart en biedt meer occupatiemogelijkheden voor de omringende kavels.

Uitvoering:       tunnel en park 2016-2020