Klaprozenbuurt

Stedenbouwkundig plan Klaprozenbuurt, 2018-2021

De Klaprozenbuurt ligt als een puzzelstukje tussen de Noordelijke IJ-oevers en de bestaande woongebieden van Noord. Naast de transformatie van het bedrijventerrein naar een gemengde stadsbuurt met toevoeging van circa 2.000 woningen, liggen er meerdere kansen om de stad als geheel te versterken  en de verschillende buurten beter met elkaar in verbinding te brengen..

Het programma gaat van 43.00 m2 bvo naar 250.000 m2 bvo, waarvan 37.500 m2 voor economische functies.  Uitgangspunt is zelfrealisatie waardoor de huidige kavelstructuur uitgangspunt is. Dit om de verschillende eigenaren en erfpachters vergelijkbare ontwikkelmogelijkheid te bieden.

De nu verborgen oude Waterlandse Zeedijk krijgt haar oorspronkelijke verloop terug en wordt zichtbaar gemaakt en onderdeel van een doorgaande fietsroute oost-west.  Bij de kruising van dijk en  autoweg wordt de fietsroute, de dijk, dominant.  De weg duikt straks met een viaduct onder de dijk door, een  dijkduct. De dijk zelf wordt aangezet met bomen. Buitendijks komt waar nu een weg is  het Buiksloterdijkpark. Door de dijk hier aan te zetten krijgt Oud Noord hier een gezicht. De dijk wordt gecompleteerd met  Waterlandiconen. 

Naast het herstel van de dijkroute (1) worden er nieuwe verbindingen tussen Oud en Nieuw Noord en het IJ gemaakt door een doorsteek naar toekomstige westelijke ontsluiting van de Buiksloterham (2) en een openbare route door de schooltuinen (3). 

De Klaprozenweg verandert van een barrière, een verkeersader, in een levendige stadsstraat.  Het project is met veel inspraak van eigenaars, huurders en (boot)bewoners en in samenspraak met bewoners-architecten ontwikkeld. 

Plan is gemaakt i.sm. BETA, Space & Matter en B+B.