Fietsgarages

Studie: garages op fietsafstand tussen de ring en je huis, 2012

Het voorstel is om geen extreem dure ondergrondse garages op loopafstand van de woning, maar goedkopere bovengrondse garages op fietsafstand van de woning en goed met openbaar vervoer bereikbaar te realiseren. Deze garages liggen tussen de snelwegring en de woning. Als maximale fietsduur is ca. 10 minuten aangehouden. Deze garages zullen geen naargeestige donkere ondergrondse garages moeten worden, maar daglichtrijke passage-achtige gebouwen. Zulke gebouwen kunnen goed gecombineerd worden met gemeenschappelijke voorzieningen.

Het doel is om gebouwen te realiseren waarin het een plezier is om je auto te stallen. Op het eerste gezicht lijken het Marcanti-eiland en de RAI goede plekken voor zulke garages .

Om dit te illustreren is voor het Marcanti-eiland een schets gemaakt. In het verlengde van het huidige grote marktgebouw komt een grote stallingsgebouw voor auto’s met als geschatte realisatieprijs ca. 10.000 per auto.  Hier passen ca. 1200  auto’s in, de Singelgrachtgarage en Boerenweteringgarage passen hier bijna samen in, met  aan de flanken woningen en op de begane grond een grote Foodmarkt voor consumenten, verser dan hier kan niet.

De voorgestelde opzet werkt alleen als er  een differentiatie in de prijzen van de parkeerabonnementen is; op straat dichtbij huis zal  het parkeer-abonnement duurder zijn dan in de fietsgarage.

Voordelen van deze  opzet zijn :

  • waar de openbare ruimte beperkt is minder beslag door stilstaande auto’s
  • minder autoverkeer waar de woningdichtheid het   hoogst is
  • bewoners kiezen voor deze optie omdat ze hiervoor minder geld kwijt zijn.

Het scheelt de gemeente veel geld. In het geval van de Singelgrachtgarage en de Boerenweteringgarage, ca. 81 miljoen.